Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackNieuws

Financieel adviseur moet huiseigenaar beter informeren over financieren verduurzaming

Huizenkopers zijn onvoldoende op de hoogte van de financieringsmogelijkheden om de woning te verduurzamen. Financieel adviseurs nemen vaak niet alle mogelijkheden mee tijdens het gesprek met klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Zij vindt dat huiseigenaren het juiste financiële advies moeten krijgen om hoge maandlasten te voorkomen.

Er zijn veel financiële mogelijkheden om de woning te verduurzamen; via de hypotheek, met eigen geld, subsidies en het Warmtefonds. Welke mogelijkheden passend zijn verschilt per huiseigenaar en het is vaak ingewikkeld om zelf uit te zoeken. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat adviseurs nog niet alle financieringsmogelijkheden meenemen in een adviesgesprek met huizenkopers (zie tabel onderaan). Hierdoor zijn zij niet volledig op de hoogte van alle opties. Aangezien financieel adviseurs als enige advies mogen geven over financieringsmogelijkheden, vindt de vereniging dat zij alle mogelijkheden moeten meenemen in hun adviesgesprek. Dit stimuleert huiseigenaren om hun woning verder te verduurzamen en voorkomt dat financiële middelen onbenut blijven omdat huiseigenaren deze niet weten te vinden.

Maak bemiddelen mogelijk

Op dit moment mogen financieel adviseurs niet alle leningen afsluiten voor klanten, zoals de energiebespaarlening van het Warmtefonds en leningen van Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Zij mogen hierover alleen adviseren. Vereniging Eigen Huis vindt dat dit moet veranderen. Alle mogelijkheden moeten door een adviseur aangevraagd kunnen worden zodat de klant een passend aanbod krijgt. De vereniging gaat hierover in gesprek met de financiële adviesbranche en Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Beter informeren door andere dienstverleners

Andere dienstverleners in de koopketen, zoals een aannemer, makelaar, bouwkundige en energieadviseur, mogen huiseigenaren alleen informeren over de financieringsopties. Uit het onderzoek blijkt helaas dat dit nog weinig gebeurt. Waar 70% van de aannemers en makelaars in vorige jaren nog financieringsmogelijkheden bespraken, is dat in 2024 nog maar 57%. Volgens de vereniging hebben deze en andere dienstverleners ook een taak om te informeren over de financiële mogelijkheden om te voorkomen dat huiseigenaren te veel betalen of niet weten wat hun mogelijkheden zijn.

Energieadvies bij aankoop woning - april 2024.pdf (pdf)

Ontdek financieringsmogelijkheden voor verduurzamen
  • 55%